Klanten informeren en enthousiasmeren is waar het in de huidige tijd om draait! Middels het door Conxsys ontwikkelde Marketingsysteem heeft u toegang tot een online gereedschapskist welke is ingericht om bestaande klanten optimaal te bedienen en nieuwe klanten te vinden.
 
De huidige technologie en toekomstige privacywetgeving zorgen ervoor dat klanten meer dan ooit de boodschap kunnen negeren. Tegelijkertijd is de klant expert geworden in het vinden van de juiste informatie, alvorens over te gaan tot een aankoop van een product of dienst.
 
Meer dan ooit tevoren moet je als ondernemer luisteren naar de wens van de klant en hem of haar voorzien van de juiste informatie op het juiste moment.
 
Met behulp van content marketing gaan we de klant centraal stellen en voorzien van content die waardevol is.
 
Voordat u gebruik gaat maken van het Conxsys Marketing Systeem gaan we eerst een aantal handvatten aanreiken welk u kunnen helpen met het opzetten van uw online marketingstrategie.
 
Op de volgende pagina’s leggen wij u beknopt een aantal begrippen uit en gebaseerd op deze begrippen kunnen een goede basis zijn voor uw eigen marketingstrategie
 

Klant persoonlijkheid

Elke persoon heeft een bepaald persoonlijkheidstype en koop- beslissingsgedrag. Culturele tradities en sociale status leeftijd geslacht. Onderstaand hebben wij een onderverdeling gemaakt in een aantal typen klanten.
 

  1. Analytishe klant
    Mensen die meer informatie zoeken alvorens ze een product of dienst aanschaffen.
    Hoe! Richt u bij deze klant op het geven van relevante informatie en verwacht vragen en verduidelijking tijdens het verkoopproces.
     

  2. De beminnelijke klant
    Zijn respectvol, sociaal en betrouwbaar. Anders dan analytische denkers, geven deze mensen meer in het opbouwen van een verstandhouding en het vestigen van vertrouwen.
    Hoe! Maak een goede indruk door antwoorden te geven met een persoonlijk tintje. Tracht antwoord te geven op vragen waar de klant zich in kan herkennen.
     

  3. De expressieve klant
    Mensen met de expressieve persoonlijkheid gebruiken hun creatieve kant om hun mening te geven over een product of dienst.
    In tegenstelling tot analytische en beminnelijke klanten zijn expressieve klanten vaak snelle beslissers.
    Hoe! Vertel verhalen die relevant zijn voor het onderwerp en tracht hun emoties aan te boren.
     

  4. De bestuurder
    Bestuurders verwachten dat informatie kort en bondig is, direct antwoord geeft en onmiddellijke antwoorden en oplossingen. Net als expressieve zijn het snelle beslissers.
    Hoe!   Wees direct zonder afbreuk te doen aan helderheid en kwaliteit van de boodschap.
     

Met de bovenstaande eigenschappen kunt u bepalen met wel type klanten u werk en zo uw strategie beter bepalen.
 

Content strategie

Nadat u uw klantpersoonlijkheid heeft bepaald is het van belang om invulling te geven aan de content strategie.

Voor veel ondernemers is dat een lastig onderdeel terwijl ze onbewust over waardevolle content beschikken. Ga binnen uw bedrijf eerst kijken welke content u al heeft of via uw leverancier kunt verkrijgen. Nadat u deze analyse heeft gemaakt weet u precies waar u staat als het gaat om content en wat er nog moet gebeuren.

Maak eens en overzicht van alle stappen binnen uw bedrijf en haal daar momenten uit die voor uw klant van belang kunnen zijn om over te gaan tot een aankoop. Denk hierbij aan het moment waarop de goederen uw bedrijf binnen komen en nog niet in de winkel liggen tot aan de uitverkoop van de restanten.

Al deze antwoorden vangen we in een zogenaamd Playbook zodat iedereen binnen uw bedrijf weet wat er moet gebeuren. In het Playbook legt u een vast welke content uw waar wilt gaan gebruiken voor welk beslissings- of aankoopmoment.
 

  1. Bewustmakingsfase
    De koper realiseert zich dat ze een probleem hebben.
    Denk hierbij aan het moment waarop de klant een nieuwe winterjas nodig heeft.
     

  2. Overwegingsfase
    De koper definieert het probleem en onderzoekt opties om het op te lossen.
    Afhankelijk van de klantpersoonlijkheid kan hier een periode in het jaar een rol spelen, maar ook een onverwachte gebeurtenis zoals een weerswisseling.
     

  3. Beslissingsfase
    De koper kiest een oplossing en heeft besloten dat deze opzoek gaat naar die nieuwe winterjas.
    De kunst is de klant op het juiste moment geïnformeerd te hebben al voordat deze in de beslissingsfase komt.

 

Wat legt u vast in het Playbook!

De ingrediënten voor het playbook zijn in basis heel eenvoudig en duidelijk:

  1. Leg het doel vast

  2. Wie voert het uit

  3. Kies het platform – Website, In Store, facebook, instagram etc…

  4. Plan uw content - dag en tijd

  5. Plan uw budget
     

Content creatie

 
De volgende stap is het bedenken van content die we vervolgens willen gaan produceren.

Ga binnen uw bedrijf op zoek naar medewerkers welke geschikt zijn om de content te produceren. U kunt dat doen door medewerkers te zoeken die overeenkomen met het klant persoonlijkheids profiel zodat deze een doelgroep direct aanspreken.
 
Ook kunt u de content bij een afdeling van uw organisatie leggen. Denk hier bij aan segmenten  Kinder, dames, heren, jeans etc…

Van belang is dat u de content gereed heeft zodat u deze direct kunt inzetten op het juiste moment. U wilt immers dat de nieuwe winterjas bij uw bedrijf wordt gekocht en niet bij de concurrent.
 
Conxsys wil graag met u van gedachte wisselen welke content u kunt gaan maken en op welk moment.
 

Publiceren

De laatste stap is het publiceren van uw content.
Voordat u overgaat tot publicatie is het goed om met iedereen die binnen uw organisatie die belast is met de content het Playbook goed door te zodat iedereen weet wat van hem of haar word verwacht.
 
Hoe goed je content ook is, als deze niet onder de aandacht komt bij je publiek wordt het niet snel gevonden. De distributie en promotie van je content is daarom een essentieel onderdeel binnen je content marketing plan.
 
Kanalen die je kunt inzetten voor je content promotie zijn onder meer:

  • Je nieuwsbriefbestand

  • Je social media kanalen

  • Betaalde promotiekanalen als Google AdWords, Facebook Ads etc.